و سایر روایات اسلامی درمی­یابیم که برای تداوم سلامت و شادابی خوردن دو وعده غذا (صبح و شام) توصیه شده است.

قلب و عروق:

امام رضا (ع): خداوند بدن را به هیچ دردی گرفتار نساخته، مگر اینکه برای آن دارویی قرار داده است که بدان درمان شود هر نوعی درد نیز نوعی درمان و چاره دارد.

چرا که این بدن بر سیاق یک مملک ساخته شده‌اند. پادشاه این سرزمین قلب است رگهایی که در بدن و مغز وجود دارند کارگران‌اند خانه آن پادشان قلب انسان است است سرزمین آن پادشاه، بدن انسان است و دستان و پاها، چشمها، لب‌ها و زبان و گوش‌ها نیز یاران اویند.

آنچه برای سلامتی رگها سودمند است: (طبق روایات)

۱-    بادنجان

۲-    بادر نجبویه: گرفتگی‌های عروق و مجاری را می‌گشاید.

۳-    انجیر: رسوبات مجاری و رگها را نرم می‌کند.

۴-    نیشکر: گرفتگی مجاری و رگها را باز می‌کند               ۵٫روزه‌داری: طغیان رگها را فرو می‌نشاند.

امام صادق (ع): قلب به شکل دانه صنوبر است، زیرا وارونه است و یک سر قلب باریک قرار داده شده تا لابه‌لای ریه برود و با سردی آن خنک شود مبادا که مغز از گرمای آن بسوزد.


۲- مغز واعصاب:

امام صادق (ع): در پاسخ طبیبی فرومانده از پاسخ به این پرسش امام که چرا کاسه سر از چند استخوان و لایه تشکیل می‌شود؟ چون هر چیز درون تهی اگر یکپارچه باشد شکستن، زودتر به سراغش می‌آید و چون تکه قرارداده شود شکستگی از آن دورتر است.

۱)      آنچه عقل را استحکام می‌بخشد:

۱-    باقلا (تراکم درونی استخوانها را زیاد نموده و باعث افزایش توان مغز می‌شود و خون تازه تولید می‌کند)

۲-    روغن مالیدن (بخصوص روغن بنفشه مغز را نیرو می‌بخشد)

۳-    حجامت (موجب افزایش صحت بدن، عقل و حافظه می‌شود)

۴-    سرکه (عقل را استحکام می‌بخشد)

۵-    سداب (افزون بر عقل و فراوان ساختن هوش، آب کمر را بدبو می‌کند)

۶-    چغندر

۷-    مسواک زدن

۸-    خرفه (بر شما باد خرفه که زیرکی می‌دهد و اگر تنها یک چیز باشد که عقل را افزون می‌کند همان است)

۹-    کدو

۱۰-   کرفس

۱۱- کندر (امام رضا (ع): فراوان کندر بخورید، آن را در دهان نگه دارید و بجوید، برای من جویدن آن دوست داشتنی‌تر است، بلغم معده را می‌زداید و آن را تمیز می‌کند، عقل را استحکام می‌بخشد و غذا را می‌گوارد)

۱۲-   گوشت (امام صادق (ع) :گوشت می‌رویاند و بر عقل می‌افزاید و هر کس آن را چند روز واگذارد، عقلش تباه شود)

         

پیامبر (ص): ۵ چیز حافظه را افزایش می‌دهد و بلغم را از میان می‌برد.

۱-    قرائت قرآن                         ۴-عسل

۲-    مسواک زدن                        ۵-کندر

۳-    روزه گرفتن

از زبان معصومین آنچه فراموشی می‌آورد: (در روایات)

–        خوردن سیب ترش                 – خوردن پنیر و پس‌مانده موش  – راه رفتن میان دو زن

–        خوردن گشنیز                      – خواندن نوشته‌های روی قبر    – افکندن شپش

–        حجامت در گودی پس سر        – ادرار کردن در آب راکد         – بیدارخوابی

–        نگریستن به دار آویخته            – بلند بودن ناخن

امام رضا (ع): فراوان خوردن گوشت حیوان وحشی و گاو خشکی عقل، سرگشتگی فهم، کندی ذهن و فراموشی می‌آورد.  

 امام رضا (ع): هر کس بخواهد فراموشی‌اش کم شود و دارای حافظه‌ای قوی شود هر روز، سه قطعه زنجبیل به عسل درآمیخته بخورد و در هر روز با غذای خویش چیزی که با خردل تهیه شده نیز میل کند. هر کس هم بخواهد عقل او افزون شود هیچ روز از خانه بیرون نرود مگر پس از آن ناشتا، سه هلیله سیاه با شکر طبرزد بجود.

خضاب بستن به حنا: (پیامبر اکرم (ص)): حنا خضاب اسلام است و بر ثواب عمل مومن می‌افزاید خرج کردن یک درهم برای خضاب بهتر از خرج کردن یک درهم در راه خداست.

۱-  دیده را جلا می‌دهد و چشم را تیز می‌کند.    ۶- سردرد را از بین می‌برد.                         باعث روییدن مو می‌شود.                        ۷- قدرت آمیزش را افزون می‌کند.       

۲-    بو را خوش می‌سازد.                                      ۸- مهتر گیاهان خوش بو در دنیا و آخرت است.

۳-    همسر مرد را آرامش می‌دهد.                             ۹- ضدعفونی‌کننده و ترمیم‌کننده زخم‌هاست.

۴-    باد را از گوش‌ها دور می‌کند.                            

سرمه (اثمد سرمه کشیدن با سنگ) :

در روایات معصومین (ع)سرمه کشیدن بسیار تاکید شده است و از خواص آن، افزایش بینایی افزایش‌ موهای مژه‌ها، برطرف شدن بیماریها و مشکلات چشم‌ها و پیشگیری از بیماری‌های چشم برشمرده شده است و سرمه با سه گیاه کافور، تلخه و صبرزرد تاکید شده است.

انفیه کردن:

در روایات تاکید شده است بخصوص انفیه با روغن مرزنگوش و بنفشه جهت بیماریها سر و سینوسها و بینی و عطسه سودمند است.

امام علی (ع): شستشوی دهان و بینی، سنت و مایه پاکی دهان و بینی است و انفیه کردن، مایه سلامت سر و پاکسازی بدن و همه انواع سردرد است.

فوائد عطسه کردن:

امام صادق (ع): فراوانی عطسه، شخص را از پنج چیز ایمن می‌سازد.

۱-    بادهای بدخیمی که در سرو صورت جای می‌گیرد.

۲-    مایه ایمنی از جای گرفتن آب در چشم می‌شود.

۳-    مصونیت از سختی حفره‌های بینی

-۴جلوگیری از بیرون آمدن مو در چشم                                                                           

امام صادق (ع): تا سه عطسه در روز را نشانه سلامتی و بیش از سه عطسه در روز را نشانه درد و بیماری دانسته‌اند و درمان عطسه فراوان انفیه با روغن مرزنگوش است و در روایتی فرمودند عطسه از بینی بیرون نمی‌آید بلکه از همه بدن می‌آید همان سان که نطفه از بدن، سرچشمه گرفته و از آلت بیرون می‌آید نمی‌بینید که انسان عطسه می‌کند تمام بدنش تکان می‌خورد.

امام صادق (ع): عقل از قلب است، اندوه از جگر، نفس از ریه.

خواص نمک:

پیامبر خدا (ص): خداوند به موسی‌بن عمران وحی فرستاد که غذا را با نمک آغاز کن و با نمک پایان ده چرا که در نمک، درمان هفتاد درد است که کمترین آنها دیوانگی، جذام، پیسی، گلودرد، دندان درد و شکم‌درد باشد.

پیشگیری از زکام:

امام رضا (ع) :هر کس می‌خواهد در همه زمستان از زکام ایمنی بماند، هر روز سه لقمه عسل با موم آن بخورد و نرگس ببوید، چرا که از زکام ایمنی می‌دهد. سیاهدانه نیز چنین است.

۳-دهان و دندان:

خلال کردن و مسواک زدن و شستشوی دهان:

روایات مکرر و تواتر از ائمه معصومین در باب خلال کردن و مسواک زدن بیان شده است پیامبر (ص) می‌فرمایند بقدری جبرئیل مسواک زدن را بر من تکرار کرد گمان بردم مسواک بر امت من واجب گردید.

پیامبر (ص): هر کس در هر روز، دو بار مسواک بزند، سنت پیامبران را استمرار بخشیده است در برابر هر نمازی که بخواند، خداوند برایش پاداش صد رکعت می‌نویسد، از فقر به غنا درمی‌آورد، دهانش خوشبو می‌شود، حافظه‌اش فزونی می‌یابد، فهمش استوار می‌گردد، غذایش گوارش می‌یابد، درد دندانهایش از بین می‌رود، بیماری از او دور می‌گردد و دندانهایش تمیز می‌شود و فرشتگان به واسطه نوری که بر او می‌بینند با او دست می‌دهند.

پیامبر(ص)، با چوب اراک مسواک می‌زدند (به سفارش جبرئیل)

قطره پرسیکا از همین چوب در بازار دارویی ایران موجود است و جهت مشکلات و عفونت‌های دهان و لثه استفاده می‌شود.

پیامبر (ص): چه نیکو مسواکی است زیتون! از درختی خجسته که دهان را خوش‌بو می‌کند و جرم دندان را از میان می‌برد، این مسواک من و پیامبران پیش از من است.

پیامبر (ص) مسواک با نی، ساقه ریحان و انار را نهی کرده‌اند و فرموده‌اند این چیزها رگ جذام را فعال می‌کنند.

امام رضا (ع):

الف) جهت حفظ دندانها: اندازه‌هایی برابر از سوخته شاخ بز نر کوهی + گزمارک (میوه درخت گز) + مشکک (سعد)+ سنبل رومی + و به یک چهارم این مقدار نمک ترکی (نمک بسیار سفید و بلوری) همه را نرم آرد کنند و با آن مسواک بزنند.

ب) جهت سفید شدن دندانها:

کف دریا + نمک ترکی به نسبت مساوی مخلوط نموده و با آن مسواک نمایند.

ج) جهت خوش بو شدن دهان و رفع بلغم دهان: ۵ گرم هلیله زرد + ۱۰ گرم خردل + ۵ گرم عاقرقرها همه را نرم سائیده و با آن مسواک کنید.

آنچه دهان را خوشبو می‌کند:

مویز- موسیر- پنیر- بادرنجبویه- تره- سعد- کندر- آویشن- نمک- سرمه کشیدن- خضاب کردن- آب نیم گرم- انجیر

۴-          دستگاه گوارش:

امام صادق (ع): خطاب به طبیب هندی: کبد قو سدار است تا معده را سنگینی کند و به تمامی بر روی آن قرار گیرد و آنرا بفشرد و در نتیجه، بخاری که در آن هست، بیرون رود.

امام صادق (ع): در روایتی از ایشان: سپس در آدم، نور، آتش، باد و آب را به جریان انداخت. انسان به نور دید و اندیشید و فهمید و به آتش خورد و نوشید، اگر در معده آتش نبود، معده غذا را نرم نمی‌کرد، اگر در درون آدمیزاد بادی نبود که آتش معده را شعله‌ور سازد آن آتش برنمی‌افروخت و اگر درون آدمیزاد آبی نبود که زبانه‌های آتش معده را فرونشاند، آن آتش، درون آدمی را یکسره می‌سوزاند.

امام کاظم (ع): سرشت آدمی بر چهار چیز نهاده شده است:

۱-    هوا: که شخص جز بدان و نسیم آن، زنده نمی‌ماند و هر درد و عفونتی را هم که در جسم است بیرون می‌راند.

۲-    خاک: که ممکن است خشکی و حرارت را پدید آورد.

۳-  خوراک: که خون از آن پدید می‌آید مگر نمی‌بینی غذا به معده درمی‌آید و آنجا، معده را می‌پرورد تا نرم و آنگاه ناب شود و طبیعت، افشره آن را بعنوان خون می‌گیرد و سپس کنجاره به پایین بدن سرازیر می‌شود.

۴-    آب: که بلغم را می‌سازد.

۵-    پیامبر (ص): معده، خانه همه دردهاست و پرهیز، ریشه همه درمان است.

آنچه به معده زیان می‌رساند:

۱-    بدگواری (سنگین‌خواری) و پرخوری

۲-    آب نوشیدن در میان غذا

۳-    یکسره سرکشیدن آب

۴-    نوشیدن آب سرد و آب جو در حمام

۵-    خوردن گوشت نمک سوده و خشک شده

۶-    خوردن گوشت ناپخته

۷-    بسیار خوردن تخم‌مرغ

امام رضا (ع): هر کس می‌خواهد معده‌اش او را آزار ندهد. میان غذا خوردن، آب ننوشد تا آن را به پایان برساند، زیرا که هر کس چنین کند، رطوبت در بدنش می‌نشیند و معده‌اش ضعیف می‌شود و رگ‌ها نمی‌توانند نیروی موجود در غذا را بگیرند، چه اگر پی‌در‌پی آب به معده ریخته شود، معده فراخ می‌گردد.

پیامبر خدا (ص): آب را به آهستگی بمکید و آنرا یکباره سر مکشید زیرا که از آن بیماری جگر می‌خیزد.

تنقیه کردن:

پیامبر خدا (ص): بهترین درمانی که بکار می‌گیرد، تنقیه کردن است. شکم را بزرگ می‌کند. درد درون را می‌شوید و بدن را قوی می‌کند.

درمان بواسیر:

الف- انجیر: پیامبر خدا (ص): انجیر تازه و خشک بخورید چرا که بر قدرت همبستری می‌افزاید، بواسیر را ریشه‌کن می‌کند و برای درمان نقرس و سردی مزاج سودمند است.

ب- تره: امام صادق: درباره تره پرسیدند فرمودند: آنرا بخور، چرا که در آن چهار ویژگی است بوی دهان را خوش می‌سازد، بوها را از بدن می‌راند، بواسیر را ریشه‌کن می‌کند و برای کسی که برخوردن آن مداومت ورزد، مایه ایمنی از جذام است.

رگ‌زنی (فصد رگ):

نزد امام صادق (ع) از درد کبد، اظهار ناراحتی کردند، امام رگزنی را خواست و اورگ پاهایش را زد.

درمان با قی کردن عمدی:

امام باقر (ع): هر کس پیش از آن که خودبخود، حالش بهم بخورد، عمداً قی کند. این کار از هفتاد دارو بهتر است و این نوع قی کردن، هر درد و بیماری از تن بیرون می‌آورد.






برچسب ها :
پزشکی و اسلام ,  معجزات اسلام ,  احادیث پزشکی ,  احادیث طبی ,  اهمیت پزشکی در اسلام ,  چرا با اسلام مخالفم ,  مطالب ضد اسلامی ,