مالیدن روغن به بدن:

در روایات بسیار توصیه شده است و بخصوص چرب نمودن با روغن بنفشه توصیه شده است. امام علی (ع) روغن پوست را نرم می‌کند، بر توان مغز می‌افزاید، مجاری آب را در بدن می‌گشاید، کثافت پوست را از بدن می‌برد و رنگ را روشن‌تر می‌کند.

پیامبر خدا (ص) :با روغن بنفشه، بدن خود را چرب کنید، چرا که آن در تابستان سرد و در زمستان گرم است. روغن‌مالی یک روز در میان یا هفته‌ای دوبار توصیه شده است.


سنجد:

امام صادق (ع): سنجد گوشتش گوشت می‌رویاند، هسته‌اش استخوان را رشد می دهد، پوستش پوست را می‌پرورد، کلیه‌ها را گرم می‌کند، معده را پاک می‌سازد و مایه ایمنی از بواسیر و تقطیر (قطره قطره آمدن) پیشاب است.

پیاز:

پیامبر خدا (ص): هرگاه وارد آبادی و بازده‌ای شدید و از وبای آن ترسیدید. از پیاز آنجا بخورید زیرا که آن چشم را جلا می‌دهد، مو را پاکیزه می‌گرداند، آب کمر را زیاد می‌کند گام‌ها را سرعت می‌بخشد، تیرگی چهره را می‌برد و خستگی را نیز می‌زداید.

گیاه سنا:

امام صادق (ع): اگر مردم می‌دانستند گیاه سنا چه خواصی دارد، ارزش هر مثقال آن را به اندازه دو مثقال طلا می‌رساندند. هان بدانید که این گیاه، مایه ایمنی یافتن از بهک، پیسی، جذام، دیوانگی، فلج و لقوه است باید آنرا با کشمش سرخ و بدون هسته، همراه با مقداری برابر از هلیله کابلی، زرد و سیاه، و به صورت ناشتا، به اندازه ۳ درهم مصرف کرد و هنگامی که به بستر خواب می‌روی نیز همین اندازه مصرف کن، که این مهمتر همه داروهاست.

خوردن اسپند:

پیامبر خدا (ص) :هر کس بمدت چهل روز، هر روز صبح یک مثقال اسپند حل کرده در آب بخورد، نور حکمت در دلش روشن می‌شود از ۷۲ بیماری که کمترین آنها جذام است، ایمنی می‌یابد.

امام صادق (ع): هیچ ریشه‌ای از اسفند در زمین نمی‌رود و هیچ شاخه‌ای از آن به آسمان بلند نمی‌شود مگر اینکه خداوند فرشته‌ای را بر آن گمارد تا آن هنگام که خشک شود یا به سرنوشتی دیگر درآید. شیطان نیز از خانه‌ای که در آن اسپند است هفتاد خانه دور می‌شود و آن شفای هفتاد بیماری است که کمترین آنها جذام است پس مبادا که آنرا از دست بدهید.

۵ _ دستگاه پوست و مو:

توصیه به عدم قرارگیری در معرض مستقیم نور آفتاب:

امام علی (ع) :هر گاه کسی از شما در زیر آفتاب می‌نشیند، پشت به خورشید قرار گیرد چرا که آفتاب، بیماری‌های نهفته را آشکار سازد.

نحوه خوردن گردو:

امام علی (ع) خوردن گردو در گرمای شدید، حرارت را در بدن برمی‌انگیزد و زخم‌های تن را تحریک می‌کند، اما خوردن آن در زمستان، کلیه‌ها را گرم می‌کند و سرما را می‌راند.

خوردن تخم‌مرغ:

امام رضا (ع): خوردن همیشگی تخم‌مرغ، سبب پیدایش کک و مک در صورت می‌شود.

عوامل ایجاد پیسی:

پیامبر اسلام (ص): پنج چیز است که پیسی می‌آورد:

۱-    نوره کشیدن در جمعه و چهارشنبه

۲-    وضو گرفتن و غسل کردن با آبی که با آفتاب گرم شده است.

۳-    خوردن در حال جنابت

۴-    آمیزش با زنان در هنگام حایض بودنشان

۵-    خوردن در حال سیری

v   جهت بوی بد عرق توصیه به گذاشتن حنا شده است.

v   جهت درمان شوره سر توصیه به گذاشتن گل خطمی بر روی سر شده است.        

v   شستن سر با سدر توصیه شده است

پیامبر خدا (ص) اندوهگین شد در این هنگام خداوند جبرئیل را با مقداری سدر از سدرالمنتهی فرستاد وی سرش را با آن شست و بدین وسیله اندوهش برطرف شد.

نوره کشیدن:

گذاشتن نوره بر بدن و رفع موهای زائد با نوره خیلی تاکید شده است.

امام صادق (ع): زدودن موها با تیغ در هر هفت روز و با نوره در هر پانزده روز پسندیده است.

توصیه به دفن مواد زائد بدن:

امام علی (ع): هر چه از بدن انسان جدا می‌شود مردار است.

پیامبر خدا به دفن ۷ چیز از انسان امر می‌فرمود:

مو، ناخن، خون حیض، جفت جنین، دندان، خون بسته

امام صادق (ع): در تفسیر آیه (الم نجعل الارض کفاتا§ احیاء و امواتا)  مگر زمین را محل اجتماع نگردانیدیم، چه برای زندگان و چه برای مردگان؟ مقصود به خاک سپردن مو و ناخن است.

در مورد آلو

امام صادق (ع) درباره آلو پرسیدند، فرمودند: برای تلخه مفید است و مفاصل را نرم می‌کند. البته فراوان از آن مخور چرا که بادهایی را در مفاصل تو پدید می‌آورد.

۶-          دستگاه ادراری تناسلی:

توصیه به خوردن ترب:

امام صادق (ع): ترب بخور که در آن سه ویژگی قرار دارد:

  • برگش ادرار را به طور کامل به جریان می‌اندازد.
  • قسمت میانه‌اش گوارش می‌دهند و بادها را دور می‌کند.
  • بیخش بلغم را از بین می‌برد.
 
 

توصیه به خوردن خربزه

امام صادق (ع): خربزه بخورید زیرا که در آن ده ویژگی قرار دارد.

  • پیه زمینی است.
  • نه دردی در آن است و نه فسادی
  • خوراک است
  • توان جنسی را می‌افزاید.
  • آب است.
  • سنگ مثانه را ذوب می‌کند.
  • میوه است.
  • سبزی خوش است.
  • شستشو دهنده است
  • خورش است
  • مدر است و مثانه را می‌شوید.
  • جهت بند آمدن خون قاعدگی سویق عدس توصیه شده است و برای فقدان پریود گذاشتن حنا بر سر توصیه شده است.

پیامبر(ص) به حضرت علی (ع) سفارش نمود، عروس را در هفته اول ازدواجش از شیر، سرکه، گشنیز و سیب ترش بازدار، و علت آنرا سرد شدن رحم بعلت موارد فوق بیان فرمودند.

–        اگر در حالیکه سرکه خورده است عادت ماهانه شود هرگز پاک نگردد.

–         گشنیز حیض را در شکم وی برمی‌انگیزاند و زائیدن را بر او سخت می‌کند.

–         سیب ترش نیز حیض شدن او را قطع می‌کند و این عارضه برای وی یک بیماری می‌شود.

–         مام صادق (ع): سه چیز بدن را فرسوده می‌کند و شاید هم فرد را بکشد:

 

  • همبستری با پیرزنان
  • آمیزش با شکم پر
  • حمام رفتن با شکم پر

 

تشریح بدن از زبان مبارک امام صادق  (ع) در  مباحثه با طبیب هندی :

 

امام صادق (ع) فرمود:«در سر، رخنه‌ها و لایه‌هاست؛ چون هر چیز درون تهی، هرگاه یکپارچه باشد، شکستن، وزدتر به سراغش آید و چون چند تکه قرارداده شود، شکستگی از آن دورتر است.

موی سر، در قسمت بالای آن قرار داده شده است تا با ریشه‌هایش چربی را به مغز برساند و سر موها، بخار را از مغز بیرون ببرد و سرما و گرمایی را که بدان می‌رسد، از آن دفع کند.

پیشانی از مو تهی است، از آن رو که محل رسیدن نور به چشمان است، و در آن، چین و چروک قرار داده شده است، بدان سبب که عرق فروریخته از سر را در خود، محبوس سازد و مانع آن به چشمان شود تا بدان وقت که انسان، عرق خویش را پاک کند، آنسان که نهرها در زمین آب‌ها را در خورد محبوس می‌سازند.

 ابروها در بالای چشمان قرار داده شده‌اند تا نور را به اندازه کافی به چشمان راه دهند. ای هندی! مگر نمی‌بینی آن که نور بر  وی چیره شود، دست خویش را بر فراز چشمان می‌گیرد تا نور به اندازه کافی از زیر آن به چشمان راه بگشاید.

بینی در میان دو چشم قرار داده شده است تا نور را در میان دو چشم به دو بخش مساوی قسمت کند.

چشم، همانند بادام است تا میل بتواند دارو را در داخل آن جریان دهد و بیماری (عفونت) از آن بیرون آید. اگر چشم، مربع شکل یا دایره‌ای بود، نه میل در داخل آن حرکت می‌کرد، نه دارو به همه آن می‌رسید و نه بیماری از درون آن خارج می‌شد.

سوراخ بینی در پایین آن قرارداده شده است تا بیماری‌هایی (عفونت‌هایی) که از مغز فرو می‌آید، از آن پایین آید و بوها از آن بالا رود و به مشام رسد، در حالیکه اگر این سوراخ، در بالای بینی بود، نه بیماری‌ای از آن به زیر می‌آمد و نه بویی را حس می‌کرد.

سبیل و لب، در بالای دهان قرار گرفته است تا مانع رسیدن آنچه از مغز فرو می‌ریزد، به دهان شود، مبادا که طعم خوراک و نوشیدن بر انسان مکدر گردد و آن را از خودش دور کند.

ریش، تنها برای مردان قرار داده شده است تا بدین وسیله از زنان متمایز گردند و نیازی به بازگشودن همه چهره و ملاحظه آن برای شناسایی نباشد.

دندان جلو،‌تیز قرار داده شده است؛ زیرا به واسطه آن، کار گاز گرفتن صورت می‌پذیرد و دندان‌های جانبی پهن قرار داده شده است؛ زیرا آسیاب کردن و جویدن به کمک آنها انجام می‌گیرد و نیش، بلندتر است تا تکیه‌گاه دندان جانبی و دندان جلو باشد، بسان ستون در یک بنا.

کف دستان از مو تهی است، چون به کمک آنها کار لمس انجام می‌گیرد؛ اما اگر در آنها مو وجود داشت، انسان نمی‌دانست آنچه پیش روی اوست و آن را لمس می‌کند، چیست.

مو ناخن، فاقد حیات است؛ زیرا بلند شدن آنها مایه کثیفی و زشتی است و کوتاه کردنشان پسندیده است. پس اگر در آنها حیات وجود داشت، انسان به هنگام کوتاه کردن آنها احساس درد می‌کرد.

قلب، به شکل دانه صنوبر است؛ زیرا وارونه است و یک سر قلب، باریک قرار داده شده تا لابه‌لای ریه برود و با سردی آن، خنک شود، مبادا که مغز از گرمای آن بسوزد.

ریه دو پاره قرار داده شده است تا قلب در لابه‌لای فشارگاه‌های آن قرار گیرد و به کمک حرکت آن، خنک شود.

کبد، قوسدار است تا معده را سنگینی کند و به تمامی بر روی آن قرار گیرد و آن را بفشرد و در نتیجه، بخاری که در آن هست بیرون برود…

تا خوردن زانو به سمت عقب قرار شده است؛ چرا که انسان به سمت جلو راه می‌رود و حرکات او با تعادل همراه است، اما اگر این نبود، انسان در هنگام راه رفتن (بر زمین) می‌افتاد.

در کف پاکودی‌ای قرار داده شده است؛ زیرا هر چیز چون به تمامی سطح بر زمین قرارگیرد، به اندازه سنگ آسیاب سنگین می‌شود، اگر با لبه‌اش بر روی زمین باشد، یک کودک هم می‌تواند آن را (از جای خویش) براند. اگر هم چیزی به روی بر زمین قرار گیرد، جابه‌جا کردن آن، حتی بر یک مرد، سنگین می‌آید.»

در این هنگام، مرد هندی پرسید: این دانش برای تو از کجا حاصل آمده است؟ فرمود: «آن را از پدرانم، از پیامبر خدا، از جبرئیل (ع)، از پروردگار جل‌جلاله، یعنی همو که تنهاست و جان‌ها را آفریده، فراگرفته‌ام».

پس آن هندی گفت: راست گفته‌ای و من نیز گواهی می‌دهم که خدایی جز الله نیست و محمد(ص)، پیامبر خدا و بنده اوست و تو آگاه‌ترین کسان روزگار خویش هستی.





برچسب ها :
احادیث پزشکی ,  وبلاگ مذهبی ,  وبلاگ مهدوی ,  وبلاگ ضد اسلام ,  وبلاگ ضد انقلاب ,  وبلاگ سبز ,  طب اسلامی ,